مطلب بلاگ : ایرج کلانتری یکی از شاخص ترین معماران معاصر ایران

توضیحاتی درباره ایرج کلانتری یکی از شاخص ترین معماران معاصر ایران

ایرج کلانتری یکی از شاخص ترین معماران معاصر ایران

به وسیله archiplus


معماری کشف و شهود و پرداختن به ابهام و بیان نوآوری در معماری، از اصلی ترین دغدغه های معماری ایرج کلانتری است. او به سال 1316 در تهران متولد به دنیا آمد. به سال 1335 وارد دانشکده ی هنرهای زیبا و به سال 1342 از این دانشکده فارغ التحصیل شد. کلانتری به سال 1350 با همکاری فرهاد دارایی، مهندسان مشاور کلانتری-دارایی را تأسیس نمود. او بعدها در سال 1361 با حسین شیخ زین الدین، مهندسان مشاور باوند را تأسیس کرد. کلانتری پیش از شروع فعالیت خود در زمینه مهندسی مشاور، در وزارت کشور به کار تخصصی مشغول بوده است و در دروس طراحی در دانشگاه های علم و صنعت، تهران و آزاد اسلامی تهران مرکز حدود 20 سال سابقه ی تدریس دارد. وی به سال 1384 از طرف جامعه مهندسان معمار ایران به عنوان معمار سال انتخاب شد.

ایرج کلانتری یکی از شاخص ترین معماران معاصر ایران است که مفاهیم و اندیشه های او در حیطه معماری مسکن، منش و شخصیت خاصی دارند. تجربه چهل سال معماری مداوم به کلانتری آموخته که معماری گذشته ایران پر از ظرافت ها و مفاهیم بنیادی است و منبعی غنی برای معماری امروز ایران محسوب می شود، ولی این بدان معنا نیست که کلانتری در پی نو آوری نبوده است. از این روست که تأثیر معماران مدرن را می توان به وفور در اندیشه ها و کارهای او مشاهده کرد.

کلانتری ارزش ها و اصول معماری ایران را در بی پیرایه بودن، اسرارآمیز بودن، توجه به سلسله مراتب در ترکیب عناصر و غیره می داند. او معماری را محصول گفتمان شرایط موجود می داند، و معتقد است که معماری نتیجه تعامل و گفتگوی منطقی بین مجموعه ای از عوامل است: سرمایه گذار، بهره بردار، سازنده و تولیدکنندگان مصالح و بالاخره مدیریت کنترل پروژه. او بر این اندیشه است که: "ذهنیت کنونی من در مورد معماری به تدریج در جریان کار حرفه ای به صورت آزمون و خطا و پندگیری از معماران صاحب نام و با تجربه شکل گرفته است، آنچه را به عنوان باورهای خود بیان می کنم آموخته هایم از پیشکسوتان حرفه است. معماری همانند نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و ادبیات، هنری مستقل نیست، بلکه کارکردی اجتماعی دارد و به شرایط بهره برداری، موقعیت مکانی و مصالح و فنون به کار رفته و سرمایه ی تخصیص یافته وابسته است. مهم تر از همه اینکه نیازهای انسان معماری را مشروط میکند. از این رو، معماری در همه حال از گفتمان میان شرایط موجود و ایده آل ها و نمونه هایی که معمار با آنها در کنش است حاصل می شود. معماران به شیوه های گوناگون نسبت به وظیفه ی خود واکنش نشان می دهند. ممکن است خود را دستور بگیر کارفرما قلمداد کنند، یا رضامندانه به تک گویی بپردازند یا آنکه خود را طرف یک گفتمان قرار دهند. تکثرگرایی در معماری امروز کمابیش محصول این بینش ها و کنش های متفاوت است.

آنچه من از حرفه ی معماری دریافت می کنم این است که معمار بایستی طرف یک گفتگو قرار گیرد. فایده معماری برای جامعه از این واقعیت ریشه می گیرد که او به عنوان متخصص طراح محیط زندگی انسان ها، نسبت به شرایط مختلف، با نظام ارزشی و ذهنی خود واکنش نشان می دهد."

فرایند طراحی برای کلانتری در چهار اصل کلی خلاصه می شود: سادگی، وحدت و تنوع، نظم ساختاری و فردیت بارز.

کلانتری کار حرفه ای خود را با طراحی خانه های مسکونی بین دهه های 40 و 50 آغاز نمود. عمده پروژه های ملی کلانتری را می توان در دوران بعد از انقلاب اسلامی جستجو نمود از کارهای مهم این دوره می توان به دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (دانشکده علوم و دانشکده مهندسی به سال 1367، تسهیلات ورزشی دانشگاه به سال 1372، دانشکده ادبیات به سال 1376)، طرح پروژه ی بنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران به سال 1373، پروژه ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در ایروان ارمنستان به سال 1380، سفارتخانه و اقامتگاه سفیر ایران در تفلیس گرجستان به سال 1380 که با اهداف تاریخ گرایی و احیاء سنن معماری گذشته ایران طراحی شده اند، اشاره نمود.


منبع: معماری معاصر ایران || archiplus.ir

دیدگاه ها
پدید آورنده

مخفی

ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید. پسورد جدید به ایمیل شما ارسال می شود

بازگشت به بخش قبل

بستن
شروع بخش های دیگر آرچی پلاس ارتباط با ما